IPTI: wat en hoe

Wat is interprofessionele vorming voor tolken?

Interprofessionele vorming kunnen we kort definiƫren als het samenbrengen van twee verschillende beroepsgroepen opdat ze met, van en over elkaar leren. Het idee dat er voordelen te halen vallen uit een dergelijke aanpak stamt van de jaren 1960 en maakte vooral opgeld in de medische sector. In het Verenigd Koninkrijk, bijvoorbeeld, bestaat sinds 1986 een Centre for the Advancement of Interprofessional Education (CAIPE, https://www.caipe.org/about-us) dat partners bij elkaar brengt, onderzoek stimuleert, beleidsmakers wijst op het belang van interprofessionele vorming, enz. Wij hebben in de loop der jaren verschillende projecten opgezet met partners uit juridische, medische, politieke hoek om tolkstudenten de kans te geven met hun belangrijkste klantengroepen in een veilige omgeving te oefenen en om de klantengroepen te laten ervaren hoe communiceren met een tolk verloopt.

Hoe pakken wij interprofessionele vorming aan?

Interprofessionele vorming bestaat uit de volgende onderdelen:

OVER

De beide groepen studenten krijgen afzonderlijke les over de communicatieprincipes van de andere groep. Studenten tolken krijgen lessen over het politieverhoor, het verloop van een rechtszaak en medische consultaties. Studenten geneeskunde, aspirant politie-inspecteurs en stagiaires magistraten krijgen les over tolken, de tolkdeontologie en goede praktijken.

MET

De beide groepen worden samengebracht voor uitgebreide rollenspelen. Alle tolkstudenten tolken minstens een rollenspel. Tolken die niet aan de beurt zijn, observeren.

VAN

De beide groepen krijgen van de docenten van de eigen opleiding en van de docenten van de andere opleiding feedback over hun prestaties en houding tijdens de rollenspelen. De observerende studenten nemen aan die beoordeling deel.

OVER

De groep tolkstudenten reflecteert en discussieert over de rollenspelen in het opleidingsonderdeel Deontologie.